Ср, 22.11.2017, 14:58
Форум інформатиків України
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Вітання на форумі
Незнайомець
Вітаємо на форумі,
Незнайомцю!

   
зареєструйтесь
Перед реєстрацією обов’язково прочитайте:
Оновлення Учасники Пошук
Особисті повідомлення
Видавництво ’’Аспект’’ Видавництво

Сторінка 1 з 512345»
Модератор форуму: Ktara, Bandalak, НІКОЛЯ, volevikt 
Форум інформатиків » РОЗДІЛ I: ІНФОРМАТИКА, ПРОБЛЕМИ, ОБГОВОРЕННЯ, ВИРІШЕННЯ » 1.5 Проблеми викладання інформатики » Ідеологія курсу - розвивальна інформатика (Обговорення ідеологічних засад курсу інформатики)
Ідеологія курсу - розвивальна інформатика
zava Дата: Пт, 25.05.2012, 23:52 | Повідомлення № 1
Тут живе...
Повідомлень: 120
Нагороди: 2
Рейтинг: 23
Протягом останнього місяця було запропоновано принаймні 3 проекти програм з інформатики. Як дискусія навколо них, так і самі програми перебувають у межах "запліснявілого", як на мене, дискурсу "ОАП/ІКТ". Чи не забагато 25 років крутитися по тому ж колу? Пропоную поглянути на речі ширше. І почати не зі складання програми за принципом перелічення через кому: "і те добре було б вивчати , і те, а те і те - не добре", а зі з'ясування мети: для чого потрібна взагалі інформатика? Що вона по суті дає такого, чого не дають інші предмети? Це буде фундамент. Потім з'ясувати, які є засоби досягнення мети (і технічно/софтові, і методичні), і якою може бути логіка, структура курсу. Це буде скелет. І вже на скелет можна нарощувати "м'ясо" - конкретику навчальних програм і посібників.
З цього приводу я написав статтю "Розвивальна інформатика" для журналу "Інформатика в школі", а також виклав її на сайті http://zavadsky.at.ua/index/statti/0-11. Запрошую до критики!


[admin]Шановні форумчани!!!!!
Повідомлення, які не відповідають темі або несуть некорисний зміст будуть видалятись без попередження!!!


Відредаговано: W-w-W - Сб, 26.12.2015, 16:18
LVV Дата: Сб, 26.05.2012, 07:59 | Повідомлення № 2
Прописаний назавжди
Повідомлень: 421
Нагороди: 5
Рейтинг: 107
При бажнні можна вистроїти цілу низку логічних умозаключень, де, спираючись на факти, приклади і практичні завдання довести, що вивчення в автошколі правил дорожнього руху та основ вождіння автомобіля краще ніж ОАП розвивють у водія алгоритмічне та структурне мислення і творчий підхід...

А якщо серйозно, то дуже цікава і продумана стаття. Дійсно, в інформатиці під час вивчення і СУБД і табличного процесора і багато ще чого є дуже багато можливостей розвивати у школярів А. Алгоритмічне мислення.Б. Структурне мислення.В. Творчі здібності...."
Але це, на мою думку, не привід замінювати ОАП вкзаними у статті моментами. Все перераховане там можна розглядати лише як доповнення, а не як замінУ ОАП в шкільному курсі інформатики.Спробуйте за допомогоютих же баз даних
, чи табличного процесора, не використовучи VBA, створити щось, що не має відношення ні до бази даних, ні до розрахункових таблиць...
Логіко-алгоритмічне і творче мислення повинне розвиватись не лише в "обсмоктуванні" можливостей СУБД, табличного процесора чи будь якого іншого ПЗ, а насамперед потрібно розглядати можливість створення учнем чогось НОВОГО, з новими, заданими учнем наперед наперед якостями і властивостями ...
Саме на уроках ОАП, як з атомів і молекул фармацевт конструює ліки, або з кирпичиків будівельник зводить будинок... учень від первісного задуму, роздумів, схеми, алгоритму... до кінцевого продукту проходить увесь творчий шлях його створення.

Ось цитата з Вашої попередньої статті на сайті:
"...процес розробки програм... На які етапи він поділяється?
Відповідь:
1) формулювання задачі;
2) проектування інтерфейсу (слід зауважити, що в серйозних етапах цей етап полягає у
проектуванні не лише інтерфейсу, а об’єктно-орієнтованої архітектури всієї програми);
3) розробка алгоритмів;
4) написання програмного коду;
5) компіляція;
6) виконання програми, тестування й налагодження;
Зауважте, що якщо до цього додати ще експлуатацію програми, то отримаємо повний
життєвий цикл програмного забезпечення. Програма подібна до живої істоти: вона
народжується, розвивається, живе і вмирає, коли її перестають використовувати та
забувають."

Навіть порівняно прості проекти, типу створити "Калькулятор", чи "Тестову програму" розвивають в учнів "А. Алгоритмічне мислення.Б. Структурне мислення.В. Творчі здібності...." так, як ніяке інше завдання ні в Axcess, ні в Excel...

Можна вчити мисленню і творчості, використовуючиі конструктор із гвинтиків, гайочок і простих деталей, а можна навчати тому ж самому, давши в руки дитині окремі функціонуючі блоки, з якихх збиратиметься щось більш досконале. Але із блоків друкувальної машини пральну не збереш, а от із гвинтиків, гайочок і простих деталей можна зібрати і те і інше...(це, звісно, образно... але тим не меньше...)
zava Дата: Сб, 26.05.2012, 08:17 | Повідомлення № 3
Тут живе...
Повідомлень: 120
Нагороди: 2
Рейтинг: 23
Звичайно, я не заперечую провідної ролі ОАП у курсі розвивальної інформатики. Але проблема в тому, що коли кажуть "ОАП" часто насправді мають на увазі ОАК (основи алгоритмізації та кодування). А програмування - це не тільки кодування і з часом воно стає все менше кодуванням, а все більше конструюванням. І що справді класно, кодування доступне 10% учнів, а конструювання - 50%, а може й більше. Тому - Скретч, UML i Visual Studio. Це теза 1. Просто вона не розкривається у статті. Стаття розкриває в основному тезу 2: крім логіко-алгоритмічного мислення, є не менш важливе структурне, як так само має розвивати інформатика.
pasichov Дата: Сб, 26.05.2012, 11:50 | Повідомлення № 4
Наполегливий учасник
Повідомлень: 946
Нагороди: 3
Рейтинг: 70
Шановний Ігоре Олесійовичу!
Ваша стаття настільки цікава і розумна (і, як на мене, через це вельми небезпечна, не меньш ніж статті тих, для кого слово "програмування" в школі табуйоване), що вважаю за доцілне вступити в дискусію прямо тут на форумі Звичайно, все ІМХО, ви ж запрошуєте до дискусії та критики. Нічого особистого.
Ви пишите:
Якщо не враховувати інформатику, то всі класичні шкільні навчальні дисципліни
можна поділити на дві категорії: знаннєво-компетентнісні й розвивальні. До другої
категорії повністю можна віднести тільки математику й образотворче мистецтво, і
частково – фізику й літературу. У решті дисциплін набуття знань, умінь, навичок,
компетенцій є самоціллю, вони можуть розвивати мислення лише принагідно і
фрагментарно.

Категорично не згоден. Процес навчання, незалежно від його змісту (тобто, предмета, що вивчається) може бути побудований на РІЗНИХ ПІДХОДАХ, зокрема це може бути розвивальне навчання, а може бути (в нашому випадку "сліпим" переносом отриманий із "світових зразків") т.з "знаннєво-компетентністний підхід". Існують, до речі, і інші підходи, цілий спектр, але заявлених 2 - на "краях" цього спектра.
Переконаний, що вибір того чи іншого підходу визначається не ЗМІСТОМ навчання (тобто предметом, що вивчається), а його МЕТОЮ. Мета ж навчання, за великим рахунком, визначає шлях розвитку суспільства (в даному випадку - України, як держави). І це не високі слова. ОСВІТА НЕ ПОВИННА ВИКОНУВАТИ СОЦІАЛЬНЕ ЗАМОВЛЕННЯ СУСПІЛЬСТВА (роботодвацям дійсно потрібні "компетентні" виконавці), а ВИЗНАЧАТИ МАГІСТРАЛЬНІ ШЛЯХИ РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА.
Творчий потенціал суспільства, його, якщо бажаєте "середній IQ" визначає напрямок розвитку цього суспільства: в одних країнах є "селіконові долини", де продукують технології і "інтелектуально-містську", малозатратну з точки зору природних ресурів "додаткову вартість", а в інших ринок дешевої, некваліфікованої робочої сили, "компетентної в межах своєї компетенції", тобто здатної якісно робити свою нескладну і низьковартіснту справу. Цікаво, який шлях для України бачите ви? І куди ми дійдемо шляхами, що пропнуються (ну, якщо не вами, то нашими "генералами і геренальшами" від інформатики). І куди вашими?

Розділ Вашої статті має назву Що має розвивати інформатика
Питання риторичне. Відповідь, ІМХО, проста. ТЕ Ж САМЕ, ЩО І ІНШІ ШКІЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ ПРЕДМЕТИ - творчий потенціал. І робити це ШЛЯХОМ ОТРИМАННЯ базових знань, вивчення ОСНОВ ФУНДАМЕНТАЛЬНИХ ПОНЯТЬ ПРЕДМЕТА (звичайно, на початковому рівні). Але якщо ці основи вивчено методами розвивчаючого навчання, вони дають можливість (В ОДНАКОВІЙ МІРІ ВСІМ) оволодівати предметом далі (А ОСЬ ТУТ- ЯК КОМУ ДАНО...). Якщо ж це навчання "комптентністне" - у більшості випадків учень і зупиняється в межах своєї отриманої компетенції. Хіба Ви, як викладач, не помічаєте "якісних" (точніше - "неякісних") змін в середовищі своїх студентів? І це з урахуванням, що в у вас навчаються переважно колишні учні тих учителів, що продовжують навчати отими "застарілими" розвивальими технологіями...Інкше ці студенти просто... до вас би не дійшли. Їх би (хоч приблизно) не "розвинули" до рівня ваших вимог, вони пішли б туди, куди більшість "компетентних" - в підвальні академії за не дуже грубі гроші...

Не можна не погодитися з вами в тому, що "інформатика - не математика". Це так само вірно, як і те, що "фізика - не математика" чи "хімія -не математика". Але не вивчити ні те, ні інше без математики... будуть лише "компетенції".
Протиставлення "олімпіадного" і "промислового" програмування (ІМХО) просто недоречне. Мало хто іх колишніх "олімпіадників" все життя займається "спортивним програмуванням", майже всі вони - топ-фахівці в сферах саме "промислового програмування" (прикладів безліч, можу навести СОТНІ прізвищ, більшість із них вам знайомі). Правда. рідко хто із них іде в науку - заважає "спринтерський" досвід і "швидкі грощі" на ниві програмування "промислового".
Бази даних – основа структурного мислення
Не знаю, чи основи, але те, що суттєва компонента - це точно. Ніхто, думаю, не заперечуватиме. До того ж витребувана "галузь" в тому ж "промисловому" програмуванні. Але якщо водій - потрібна професія, то навряд чи варто вивчати правила дорожнього руху ЗАМІСТЬ теореми Піфагора, хоча її знання навряд чи додає "компетенцій" водієві.
І вже зовсім не можу погодитися із тим, що
Електронна таблиця – полотно для інформатичної творчості
Як би ми гарно не вивчали електорнні таблиці, все рівно для БІЛЬШОСТІ користувачів вони залишаться як зручний інструмент створення бланків і їх друку, а в кращому випадку - "полотно" для ведення простих бухгалтерських розрахунків. Власне, вони для цього створювалися. Вивчати "основні алгоритмічні конструкціїї" в електорнних таблицях - аналогічно вивченню законів розвитку суспільства на базі их же правил дорожнього руху. Так, учасники дорожнього руху живуть по законам суспільства, але згадані правила не ГОДЯТЬСЯ для вивчення цих законів... Виконання правил дорожнього руху повинно ГАРАНТУВАТИ всього-то БЕЗПЕКУ НА ДОРОЗІ, а не забезпечувати безпечний спосіб життя взагалі.
Програмування у Скретчі є візуальним, а в ТП – табличним.
Я не можу зрозуміти, як мені не пояснюють ваші симпатики, що це таке - "візуальне" програмування, тепер ще не зможу зрозуміти, що таке "табличне". Це що - нові парадигми програмування? А може це підміна понять - середовище (візуальне, чи табличне) стає ЗМІСТОМ (щоб не сказати -парадигмою?). Не розумію.


Відредаговано: pasichov - Сб, 26.05.2012, 17:36
Пилипчук_О_П Дата: Сб, 26.05.2012, 12:05 | Повідомлення № 5
Ветеран спілкування
Повідомлень: 3871
Нагороди: 30
Рейтинг: 346
Quote (zava)
Тому - Скретч, UML i Visual Studio.

Охоплено різні технології розробки програм.
Не розумію, чому Скретч іноді (зокрема й тут, і у Вікіпедії) називають середовищем [/u] програмування. У ньому користувач дещо незвичними засобами формує звичайний текст процедур-обробників подій. Геометричні фігури, в які вміщено фрагменти тексту, та мінімальні можливості редагування тексту убезпечують від синтаксичних та, частково, семантичних помилок. Але ж текст залишається текстом, процедури - процедурами і користувач працює саме з ними. Так само, як і в інших процедурних мовах.

Додано (26.05.2012, 12:05)
---------------------------------------------

Quote (pasichov)
Протиставлення "олімпіадного" і "промислового" програмування (ІМХО) просто недоречне.

І тому 2 тури олімпіади з програмування мали б бути різними: теоретичним і прикладним. На першому - розв'язування в консолі алгоритмічних задач, на другому - розробка прикладної програми з графічним інтерфейсом. Але ж "маємо те, що маємо"...

Quote (pasichov)
Як би ми гарно не вивчали електорнні таблиці, все рівно для БІЛЬШОСТІ користувачів вони залишаться як зручний інструмент створення бланків і їх друку, а в кращому випадку - "полотно" для ведення простих бухгалтерських розрахунків.

Звичайно. І яскравий зразок, при всій повазі до автора, "збоченого" використання електронних таблиць - гра "О, щасливчик!", реалізована в Екселі.
Bandalak Дата: Сб, 26.05.2012, 12:50 | Повідомлення № 6
Лідер форуму
Повідомлень: 5534
Нагороди: 39
Рейтинг: 260
Чомусь останнім часом хочуть зробити навчальні програми такими, які б могли освоїти більшість учнів. При цьому вони можуть отримати лише поверхневі знання!
У кінці 80-х, коли ще я вчився у школі, із 60 учнів освоїти математику, фізику, хімію та інформатику могли тільки двоє (я в т.ч.). І це було правильно, не можуть усі однаково добре вчитися. Зате знання були фундаментальними!
Оті два учні і поступили та успішно закінчили ВУЗи (зауважу, що медалі вони не отримали). Решта знайшли своє місце в училищах на на с/г роботах.
А в наш час виховується велика сіра учнівська маса, компетентна у всьому і без жодних фундаментальних знань. Майже 90% випускників поступають у ВУЗи, потім з них виходять такі-собі працівники, здатні лише користуватися готовими знаряддями! Крок вправо, чи вліво - для них прірва!
pasichov Дата: Сб, 26.05.2012, 12:57 | Повідомлення № 7
Наполегливий учасник
Повідомлень: 946
Нагороди: 3
Рейтинг: 70
Quote (Bandalak)
в наш час виховується велика сіра учнівська маса, компетентна у всьому і без жодних фундаментальних знань. Майже 90% випускників поступають у ВУЗи, потім з них виходять такі-собі працівники, здатні лише користуватися готовими знаряддями!

Це і є ОСНОВНИЙ ШЛЯХ ЛІКВІДАЦІЇ ОСВТИ В УКРАЇНІ, а як БАЖАНІЙ НАСЛІДОК - ліквідація конкуренції на ринку високих технологій. До речі, із моєї сільської школи (с. Чорномин Вінницької області) в мій рік випуску (правда, давно це було :-( ...) з 29 випускників 21 (!) отримали вищу освіту. Я - серед невдах, всього учитель-анкета, як думали однокласники, підвела. Насправді сам все обирав.... . Медалістів теж не було.


Відредаговано: pasichov - Сб, 26.05.2012, 15:26
Пилипчук_О_П Дата: Сб, 26.05.2012, 13:48 | Повідомлення № 8
Ветеран спілкування
Повідомлень: 3871
Нагороди: 30
Рейтинг: 346
Quote (Bandalak)
А в наш час виховується велика сіра учнівська маса, компетентна у всьому і без жодних фундаментальних знань.

Quote (pasichov)
Це і є ОСНОВНИЙ ШЛЯХ ЛІКВІДАЦІЇ ОСВТИ В УКРАЇНІ

Це - не шлях, це - наявний стан.
inform6 Дата: Сб, 26.05.2012, 15:14 | Повідомлення № 9
Часто заходить...
Повідомлень: 79
Нагороди: 0
Рейтинг: 0
Ну це вже гіпербола (літ.) ... Діти якраз не маса, вони за нас кращі - добиваються правди, гідного до себе ставлення і багато з них мають хороші знання: в моїй школі є учениця, якій треба хоч трохи зупинитися вчитися - бо може статися щось непоправиме...добре, що канікули почалися. Головне не забувати, що школа вчителем стоїть і те, що діти не вчаться у школі жити, а живуть щодня і в їхньому житті є шкільне навчання.

Щодо мети інформатики, то на мою думку, одним із компонентів є виховання інформаційної культури школярів. І не ображайтесь, що я виховну ціль ставлю на перше місце, бо для життя дітей - виховний компонент важливіший за навчально-розвивальний. А далі вже розвиток системи аналітико-логічних операцій, психічних процесів


, а тоді вже навчання всім компетентностям...

Інформатика - наука, яка дивиться в майбутнє...А майбутнє - це наші діти: їм в майбутньому жити...


Відредаговано: inform6 - Сб, 26.05.2012, 15:21
Bandalak Дата: Сб, 26.05.2012, 15:22 | Повідомлення № 10
Лідер форуму
Повідомлень: 5534
Нагороди: 39
Рейтинг: 260
Компетентності освіту у гріб заженуть!
Ганьба тому, хто цей термін долучив до змісту освіти!
inform6 Дата: Сб, 26.05.2012, 15:28 | Повідомлення № 11
Часто заходить...
Повідомлень: 79
Нагороди: 0
Рейтинг: 0
Я маю на увазі не саме поняття компетентності, а те, що під ним розуміється (навчити: ...)... А слово мені теж не подобається від нього артикуляційний апарат зводить... Ми відхиляємось від теми, яку запропонував автор... :p

Відредаговано: inform6 - Сб, 26.05.2012, 15:33
Пилипчук_О_П Дата: Сб, 26.05.2012, 15:44 | Повідомлення № 12
Ветеран спілкування
Повідомлень: 3871
Нагороди: 30
Рейтинг: 346
Quote (inform6)
Щодо мети інформатики, то на мою думку, одним із компонентів є виховання інформаційної культури школярів.

Не можна все валити на "бідолашну" інформатику. У школі є широкий пласт виховної, позакласної роботи, є виконання проектів з інших предметів з використанням ІКТ... Існує, звичайно, соціальна інформатика, але ж не можна підміняти шкільний предмет цим напрямком, в назві якого домінує перше слово - соціальна.
LVV Дата: Сб, 26.05.2012, 15:51 | Повідомлення № 13
Прописаний назавжди
Повідомлень: 421
Нагороди: 5
Рейтинг: 107
Quote (zava)
почати не зі складання програми за принципом перелічення через кому: "і те добре було б вивчати , і те, а те і те - не добре", а зі з'ясування мети: для чого потрібна взагалі інформатика? Що вона по суті дає такого, чого не дають інші предмети? Це буде фундамент. Потім з'ясувати, які є засоби досягнення мети (і технічно/софтові, і методичні), і якою може бути логіка, структура курсу. Це буде скелет. І вже на скелет можна нарощувати "м'ясо" - конкретику навчальних програм і посібників.

Чого тільки не втиснуто у ті програми... і ще більше можна втиснути... і намагаємося втиснути...

У мене завжди, під час перегляду сучасних програм з інформатики, виникають аналогії з винайденням книгодрукарства.
Винайшли персональний коп'ютер і, після широкого його розповсюдження, все, що з ним пов'язане (операційні системи, текстові редактори, компьютерна графіка, інтернет, алгритміззація і програмування і т.д. і т.п.) викладаємо в школі під назвою "інформатика", бо уся інформація обробляється комп'ютером..
Винайшли книгодрукарство, і, після широкого розповсюдження книжок, все що пов'язане з книгою (читання, писання,малювання, математика, фізика, історія, філософія, медицина... і т.д. і т.п.) викладаємо в школі під назвою "читання", бо усе може бути надруковане в книжці.

Одна із відмінностей між винайденням книгодрукарства і комп'ютера у тому, що писемність (рукописи) існували за тисячі років до широкого розповсюдження книжок. І встигли сформуватись різні науки. Тому нікому навіть на думку не спадало об'єднати усі ці науки в один шкільний предмет "читання".
А в "інформатиці" усі науки разом... усе гамузом...
Але ж кожен розділ предмету "інформатика" - це ціла комп'ютерна наука. Тонкощам "алгоритмізації і програмуванн" можна навчати дітей на протязі всіх 11 років, і ще залишиться чому навчати. Так само і тонкощам комп'ютерної графіки (растрової, векторної, тривимірної, анімаційної...) можна навчати 11 років і ще залишиться чому навчати. А хіба не ціла наука досконалого оволодіння тими ж СУБД, чи табличними процесорами...
Нажаль, пойде ще не один рік (сподіваюсь, що не тисячоліття :) , поки стане зрозумілим, що треба розділяти на окремі предмети курс "інформатика". Про значимість СУБД і табличног процесора (якщо я правильно зрозумів) йдеться у Завадського І.О. Про значимість ОАП теж, начеб-то розуміють усі... але як його виокремити - ніхто не знає...
Може ще час не прийшов? Може іще років 20 почекаємо?


Відредаговано: LVV - Сб, 26.05.2012, 16:07
inform6 Дата: Сб, 26.05.2012, 16:13 | Повідомлення № 14
Часто заходить...
Повідомлень: 79
Нагороди: 0
Рейтинг: 0
Пилипчук_О_П, Я часто згоджуюся з Вашими прогресивними ідеями, але я гуманіст за своєю натурою, вважаю, що жодна наука не може обходитися без людиноцентризму. Пропоную у відповідь - написати Ваше бачення мети предмету інформатика у школі.

Додано (26.05.2012, 16:13)
---------------------------------------------
LVV, Мені здається, Вам треба подумати над ідеєю авторської школи, у якій би більшість предметів були ІТшними, а основними були би - А і П.... Я б сам хотів учитися в такій школі...(це не всі оцінять позитивно). А в межах однієї програми це надто складно... Ви - ідейний !!! :o
Сформулюйте мету вивчення інформатики у школі (2-11 клас)

LVV Дата: Сб, 26.05.2012, 17:18 | Повідомлення № 15
Прописаний назавжди
Повідомлень: 421
Нагороди: 5
Рейтинг: 107
Quote (inform6)
Сформулюйте мету вивчення інформатики у школі (2-11 клас)

Формування світогляду
Розвиток навичок і вмінь (тобто компетентностей)
Формування логіко-алгоритмічного мислення

І все це заради однієї головної цілі: підготовка учня до активного, творчого і успішного життя в інформаційному суспільстві
Форум інформатиків » РОЗДІЛ I: ІНФОРМАТИКА, ПРОБЛЕМИ, ОБГОВОРЕННЯ, ВИРІШЕННЯ » 1.5 Проблеми викладання інформатики » Ідеологія курсу - розвивальна інформатика (Обговорення ідеологічних засад курсу інформатики)
Сторінка 1 з 512345»
Пошук:


© Форум інформатиків України, 2007-2017.