Доброго вечора! Пропоную тему для роздумів. У всякому разі на жодне з поставлених тут питань у мене після 25 років роботи в школі, відповідей немає.
Так вже склалось у нашій системі середньої освіти, що престиж педагога у більшій мірі визначається успіхами його учнів на конкурсах і олімпіадах аніж картиною загальної успішності дітей яких сумлінно і доброякісно навчає учитель. Кращим вважається той педагог, чий учень виборов вище призове місце на предметній олімпіаді. Може це і справедливо для багатьох предметів шкільного курсу. Та якщо олімпіади з більшості шкільних дисциплін охоплюють програмний матеріал, нехай і в поглибленому його вивченні, то олімпіади з інформатики лише частково, залежно від профілю навчального закладу, відповідають змісту програм. Наприклад для для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів універсального профілю (2009/10 навчальний рік) слідуючий розподіл годин:
Вступ. Інформація та інформаційні процеси – 2 години Інформаційна система та її складові – 6 годин Прикладне програмне забезпечення навчального призначення – 4 години. Прикладне програмне забезпечення згагального призначення – 34 години. Глобальна мережа Інтернет – 6 годин. Комп’ютерне моделювання. Основи алгоритмізації та програмування - 12 годин Резерв часу – 3 години. Всього – 70 годин. (Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Навчальні програми для профільного навчання. Програми факультативів, спецкурсів, пропедевтичних курсів, гуртків. ІНФОРМАТИКА. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України за редакцією акад. М.І. Жалдака. Прем’єр. Запоріжжя 2003.)
Зверніть увагу: 12 годин на вивчення основ алгоритмізації і програмування за весь курс інформатики у школі !!!
А ось задача обласного рівня (Херсонська область 2010 рік)
«Задача 2. Транспортна компанія здійснює перевезення товару зі складів до магазинів. Вона обслуговує М складів та N магазинів. План перевезень реалізовано у вигляді таблиці Т розміром N+1 на M+1. Нульовий рядок таблиці містить дані про запаси товару на складах, а нульовий стовпчик – про потреби магазинів у товарі. Клітинка Tij має містити кількість товару, який треба перевезти зі складу j до магазину i. Якщо зі складу j до магазину i товар перевозити не планується, Tij=0. У протилежному випадку Tij – додатне ціле число. Але в результаті помилки в роботі комп’ютерної програми, яка розраховує план перевезень, усі додатні числа Tij в таблиці Т було замінено на 1. Розробити комп’ютерну програму, яка відновлює план перевезень, обчислюючи реальні значення чисел Tij, якщо Tij > 0. Відомо, що сума запасів товару на складах дорівнює сумі потреб магазинів у товарі. Відомо також, що загальна кількість перевезень k дорівнює M+N+1, M,N ≤ 20, Tij ≤ 1000. ….» А далі на пів сторінки йдуть пояснення до завдання а також, що, як, в якому форматі і в якому файлі представлено і як, в якому файлі потрібно зберегти результат роботи програми.
І це лише одна з трьох задач, які учень повинен виконати за три години. Та тут хвилин двадцять лише з умовою задачі знайомитись доведеться.
Так є ж і математичні класи, скажете Ви, і класи з поглибленим вивченням інформатики, де програмуванню є змога приділити більше уваги. Є також і факультативи і індивідуальні заняття… Та мова навіть не про брак часу при вивченні програмування, а про невиправдану громіздкість завдань на цих олімпіадах, і, що найголовніше, про невідповідність олімпіад програмам шкільного курсу інформатики.
Задача Tangent Як відомо, дотичною до кола є пряма, яка має рівно одну спільну точку з цим колом. Можлива ситуація, коли одна й та сама пряма є дотичною відразу до двох кіл. Тоді вона називається спільною дотичною. Напишіть програму, яка знаходитиме кількість різних спільних дотичних для заданих двох кіл. При виведенні врахуйте стародавню традицію приписувати числу 7 значення «багато». Тобто, коли кількість спільних дотичних виявляться строго більшою 6, незалежно від справжньої кількості виводьте 7.
Технічни умови. Програма читає з клавіатури шість цілих чисел (кожне не більше по модулю мільйона) через пропуск X1, Y1, R1, X2, Y2, R2 - відповідно координати центра і радіуси 1-го і 2-го кола. Програма виводить на екран шукане число з урахуванням згаданої древньої традиції). Приклад Введення 20 0 4 50 0 10 Виведення 4
Як я не намагався зобразити більше чотирьох спільних дотичних до двох кіл, у мене нічого не вийшло. Коли одне коло знаходиться в іншому – у них жодної спільної дотичної. Коли кола перетинаються, спільних дотичних дві. Коли кола дотикаються – три, а коли знаходяться на відстані одне від одного – чотири. Може Вам, щановні, вдасться побудувати більше чотирьох спільних дотичних до двох кіл? А може мова тут про неЄвклідову геометрію? :-)
Соромлюся запитати, для чого потрібно було заплутувати, ускладнювати завдання непотрібною «стародавньою традицією приписувати числу 7 значення «багато». Тобто, коли кількість спільних дотичних виявляться строго більшою 6, незалежно від справжньої кількості виводьте 7.» ???
Олімпіади з інформатики доречно було б назвати не олімпіадами з інформатики, а суто олімпіадами з математики та програмування мовою Паскаль. Адже успіх рішення кожної задачі залежить лише від математичних здібностей учня та навичок програмування мовою Pascal (у всякому разі – у нас на районному і обласному рівнях)
Дивними здаються рекомендації Міністерства освіти щодо проведення ІІІ та IV етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з інформатики поряд з рекомендаціями того ж Міністерства освіти щодо вивчення мов програмування у загальноосвітніх школах:
«Рекомендуємо запропонувати учасникам олімпіади на вибір одну з мов програмування (Pascal, C або C++), та систем програмування (Free Pascal 2.0 (чи новішої версії), GCC 4.1 (чи новішої версії), Turbo Delphi Explorer, Visual C++ 2008 Express). Такі компілятори будуть використані на IV-му етапі.» (Лист МОН №1/9-828 від 30.11.09 року)
«Діалоговий інтерпретатор (компілятор) однієї з мов програмування (ВАSІС, РАSСАL, С++, Visual Basic, Delphi тощо) – для ознайомлення з правилами складання, введення, виконання та налагодження програм на комп’ютері.» Програми для загальноосвітніх навчальних закладів фізико-математичного, природничого та технологічного профілів Інформатика 10–11 класи (Укладачі: Жалдак М.І., Морзе Н.В., Мостіпан О.І., Науменко Г.Г.)(стор 68)
Знову виникають питання - чому, запропоновані в пояснювальній записці мови програмування ВАSІС та Visual Basic недопустимі при рішенні олімпіадних задач? Якщо ці мови ігноруються Міністерством освіти України, то чому основи візуального програмування впроваджуються в школах і серед учителів інформатики саме на мові Visual Basic? І головне - як результати учнівських олімпіад можуть свідчити про професійний рівень педагога - викладача інформатики, коли вони мало співпадають зі шкільними програмами? Адже учні вивчають у школі і курс архітектури ЕОМ, і загальний курс користувача ПК, і курс користувача Microsoft Office, і основи Інтернету, і основи веб-дизайну, і основи комп’ютерної графіки, і основи візуального програмування… Яким би ти не був геніальним програмістом на Viual Basic.NET, або неперевершеним майстром з Photoshop, або віртуозом у створенні сайтів…, ти будеш останнім на звичайній шкільній олімпіаді з інформатики.
З одного боку інформатика прирівнюється до технологічних дисциплін, а з іншого – олімпіадні завдання неможливо вирішити без глибокого знання основ математики і програмування. З якої ще шкільної дисципліни олімпіади із року в рік проводяться гамузом, одночасно для учнів з дев’ятого по одинадцятий клас, з однаковими вимогами і завданнями? Хіба це не свідчить про повну невідповідність олімпіад шкільному курсу викладання інформатики? Колись, на моє питання, чому так відбувається, один високоповажний працівник обласного відділу освіти відповів – «так відбувається тому, що ми орієнтуємось на олімпіади міжнародного рівня.» Так чому б тоді не виділити в школах окремим предметом - основи алгоритмізації і програмування, який би поряд з математикою, фізикою, хімією, інформатикою… вивчався б у школі? І доцільно було б тоді проводити окремі олімпіади з інформатики, де були б питання з загального курсу, та з олімпіади з програмування, де були б ті самі завдання, що й зараз?
Вважаю, що олімпіад з інформатики у нас не існує, а є лише конкурси юних математиків-програмістів (тай й то, лише з певною мовою програмування) А ви, шановні, якої думки?
Шановні форумчани!!!!! Повідомлення, які не відповідають темі або несуть некорисний зміст будуть видалятись без попередження!!!
У кого є вихід на людей, які "приймають рішення"? Розумні ж пропозиції звучать - виокремити інформатику з програмуванням в окремий предмет, ІКТ - окремо (з комп’ютерною грамотністю в початковій ланці). Це відразу ліквідує привід для конфліктів - не буде потреби "перетягувати ковдру" з ІКТ на програмування та навпаки. Щодо програми 10-12 класів, то це "розтягування" існуючих програм на три роки. Програмування повинно бути, його повинні знати вчителі інформатики, але це не повинен бути ознайомчий курс (12 год).
З менталітетом нації ви трохи перебрали. Це константа, яка, як зрозуміло, інших значень набувати не може. Потрібно всім разом спробувати достукатись до здорового глузду чиновників МОН. Хоча і це навряд
А з цією ідеєю трохи ви перебрали Мені здається проблема у втраті окремими індивідуами (які часто займають посадові місця) моральності і найважливіших людських цінностей.