Доброго вечора! Пропоную тему для роздумів. У всякому разі на жодне з поставлених тут питань у мене після 25 років роботи в школі, відповідей немає.
Так вже склалось у нашій системі середньої освіти, що престиж педагога у більшій мірі визначається успіхами його учнів на конкурсах і олімпіадах аніж картиною загальної успішності дітей яких сумлінно і доброякісно навчає учитель. Кращим вважається той педагог, чий учень виборов вище призове місце на предметній олімпіаді. Може це і справедливо для багатьох предметів шкільного курсу. Та якщо олімпіади з більшості шкільних дисциплін охоплюють програмний матеріал, нехай і в поглибленому його вивченні, то олімпіади з інформатики лише частково, залежно від профілю навчального закладу, відповідають змісту програм. Наприклад для для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів універсального профілю (2009/10 навчальний рік) слідуючий розподіл годин:
Вступ. Інформація та інформаційні процеси – 2 години Інформаційна система та її складові – 6 годин Прикладне програмне забезпечення навчального призначення – 4 години. Прикладне програмне забезпечення згагального призначення – 34 години. Глобальна мережа Інтернет – 6 годин. Комп’ютерне моделювання. Основи алгоритмізації та програмування - 12 годин Резерв часу – 3 години. Всього – 70 годин. (Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Навчальні програми для профільного навчання. Програми факультативів, спецкурсів, пропедевтичних курсів, гуртків. ІНФОРМАТИКА. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України за редакцією акад. М.І. Жалдака. Прем’єр. Запоріжжя 2003.)
Зверніть увагу: 12 годин на вивчення основ алгоритмізації і програмування за весь курс інформатики у школі !!!
А ось задача обласного рівня (Херсонська область 2010 рік)
«Задача 2. Транспортна компанія здійснює перевезення товару зі складів до магазинів. Вона обслуговує М складів та N магазинів. План перевезень реалізовано у вигляді таблиці Т розміром N+1 на M+1. Нульовий рядок таблиці містить дані про запаси товару на складах, а нульовий стовпчик – про потреби магазинів у товарі. Клітинка Tij має містити кількість товару, який треба перевезти зі складу j до магазину i. Якщо зі складу j до магазину i товар перевозити не планується, Tij=0. У протилежному випадку Tij – додатне ціле число. Але в результаті помилки в роботі комп’ютерної програми, яка розраховує план перевезень, усі додатні числа Tij в таблиці Т було замінено на 1. Розробити комп’ютерну програму, яка відновлює план перевезень, обчислюючи реальні значення чисел Tij, якщо Tij > 0. Відомо, що сума запасів товару на складах дорівнює сумі потреб магазинів у товарі. Відомо також, що загальна кількість перевезень k дорівнює M+N+1, M,N ≤ 20, Tij ≤ 1000. ….» А далі на пів сторінки йдуть пояснення до завдання а також, що, як, в якому форматі і в якому файлі представлено і як, в якому файлі потрібно зберегти результат роботи програми.
І це лише одна з трьох задач, які учень повинен виконати за три години. Та тут хвилин двадцять лише з умовою задачі знайомитись доведеться.
Так є ж і математичні класи, скажете Ви, і класи з поглибленим вивченням інформатики, де програмуванню є змога приділити більше уваги. Є також і факультативи і індивідуальні заняття… Та мова навіть не про брак часу при вивченні програмування, а про невиправдану громіздкість завдань на цих олімпіадах, і, що найголовніше, про невідповідність олімпіад програмам шкільного курсу інформатики.
Задача Tangent Як відомо, дотичною до кола є пряма, яка має рівно одну спільну точку з цим колом. Можлива ситуація, коли одна й та сама пряма є дотичною відразу до двох кіл. Тоді вона називається спільною дотичною. Напишіть програму, яка знаходитиме кількість різних спільних дотичних для заданих двох кіл. При виведенні врахуйте стародавню традицію приписувати числу 7 значення «багато». Тобто, коли кількість спільних дотичних виявляться строго більшою 6, незалежно від справжньої кількості виводьте 7.
Технічни умови. Програма читає з клавіатури шість цілих чисел (кожне не більше по модулю мільйона) через пропуск X1, Y1, R1, X2, Y2, R2 - відповідно координати центра і радіуси 1-го і 2-го кола. Програма виводить на екран шукане число з урахуванням згаданої древньої традиції). Приклад Введення 20 0 4 50 0 10 Виведення 4
Як я не намагався зобразити більше чотирьох спільних дотичних до двох кіл, у мене нічого не вийшло. Коли одне коло знаходиться в іншому – у них жодної спільної дотичної. Коли кола перетинаються, спільних дотичних дві. Коли кола дотикаються – три, а коли знаходяться на відстані одне від одного – чотири. Може Вам, щановні, вдасться побудувати більше чотирьох спільних дотичних до двох кіл? А може мова тут про неЄвклідову геометрію? :-)
Соромлюся запитати, для чого потрібно було заплутувати, ускладнювати завдання непотрібною «стародавньою традицією приписувати числу 7 значення «багато». Тобто, коли кількість спільних дотичних виявляться строго більшою 6, незалежно від справжньої кількості виводьте 7.» ???
Олімпіади з інформатики доречно було б назвати не олімпіадами з інформатики, а суто олімпіадами з математики та програмування мовою Паскаль. Адже успіх рішення кожної задачі залежить лише від математичних здібностей учня та навичок програмування мовою Pascal (у всякому разі – у нас на районному і обласному рівнях)
Дивними здаються рекомендації Міністерства освіти щодо проведення ІІІ та IV етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з інформатики поряд з рекомендаціями того ж Міністерства освіти щодо вивчення мов програмування у загальноосвітніх школах:
«Рекомендуємо запропонувати учасникам олімпіади на вибір одну з мов програмування (Pascal, C або C++), та систем програмування (Free Pascal 2.0 (чи новішої версії), GCC 4.1 (чи новішої версії), Turbo Delphi Explorer, Visual C++ 2008 Express). Такі компілятори будуть використані на IV-му етапі.» (Лист МОН №1/9-828 від 30.11.09 року)
«Діалоговий інтерпретатор (компілятор) однієї з мов програмування (ВАSІС, РАSСАL, С++, Visual Basic, Delphi тощо) – для ознайомлення з правилами складання, введення, виконання та налагодження програм на комп’ютері.» Програми для загальноосвітніх навчальних закладів фізико-математичного, природничого та технологічного профілів Інформатика 10–11 класи (Укладачі: Жалдак М.І., Морзе Н.В., Мостіпан О.І., Науменко Г.Г.)(стор 68)
Знову виникають питання - чому, запропоновані в пояснювальній записці мови програмування ВАSІС та Visual Basic недопустимі при рішенні олімпіадних задач? Якщо ці мови ігноруються Міністерством освіти України, то чому основи візуального програмування впроваджуються в школах і серед учителів інформатики саме на мові Visual Basic? І головне - як результати учнівських олімпіад можуть свідчити про професійний рівень педагога - викладача інформатики, коли вони мало співпадають зі шкільними програмами? Адже учні вивчають у школі і курс архітектури ЕОМ, і загальний курс користувача ПК, і курс користувача Microsoft Office, і основи Інтернету, і основи веб-дизайну, і основи комп’ютерної графіки, і основи візуального програмування… Яким би ти не був геніальним програмістом на Viual Basic.NET, або неперевершеним майстром з Photoshop, або віртуозом у створенні сайтів…, ти будеш останнім на звичайній шкільній олімпіаді з інформатики.
З одного боку інформатика прирівнюється до технологічних дисциплін, а з іншого – олімпіадні завдання неможливо вирішити без глибокого знання основ математики і програмування. З якої ще шкільної дисципліни олімпіади із року в рік проводяться гамузом, одночасно для учнів з дев’ятого по одинадцятий клас, з однаковими вимогами і завданнями? Хіба це не свідчить про повну невідповідність олімпіад шкільному курсу викладання інформатики? Колись, на моє питання, чому так відбувається, один високоповажний працівник обласного відділу освіти відповів – «так відбувається тому, що ми орієнтуємось на олімпіади міжнародного рівня.» Так чому б тоді не виділити в школах окремим предметом - основи алгоритмізації і програмування, який би поряд з математикою, фізикою, хімією, інформатикою… вивчався б у школі? І доцільно було б тоді проводити окремі олімпіади з інформатики, де були б питання з загального курсу, та з олімпіади з програмування, де були б ті самі завдання, що й зараз?
Вважаю, що олімпіад з інформатики у нас не існує, а є лише конкурси юних математиків-програмістів (тай й то, лише з певною мовою програмування) А ви, шановні, якої думки?
Шановні форумчани!!!!! Повідомлення, які не відповідають темі або несуть некорисний зміст будуть видалятись без попередження!!!
ну если говорить обо мне - то только сидела в кабине пилота, дав честное слово что ни одну кнопочку на пульте не нажму. А их там много так. ну вот разбираться в них - не точно не смогу.
Ну вот не заметно мы и пререшли к главному в программированиии: самолеты. Только прежде чем окунуться в эту тему предупреждаю, у меня 20 лет стажа пилота и не на фанере, а на истребителях ВВС.
alex, любите философствовать? напевно про себе правду прочитали. Я не понімаю, чого навязувать всім свою думку, як деякі люблять і чужої не поважати!
Quote (dpi)
Нападают те, кто далек от обычной школы, работают в специализированных. Но, не смотря на то что они не очень сочувствуют учителям из простых школ, мы, Оксана, должны к чему-то стремиться и у кого то учиться.
Ну тут є такі, вже побачила, а яка практична доцільність їх роботи не бачу. Щоб створить відповідні рубрики їм не дуже хочеться і надавати простим вчителям і вчителькам допомогу. Що не співчувають то точно простим вчителям, тим їм про одне а вони про друге. Та нічого воно вже свій результат дало, вони ж себе почувають на висоті, і туди нікого не хочуть пускати, куди ж нам до них? Я роблю на 3 роботах щоб дітей прокормити, одягнути, а вони мені будуь казати що мало працюєте, вникайте більше в програмування. Та щоб попахали як я, то б другої заспівали. Може мені вже зовсім не спати? Ой та ладно те програмування, тянуть самі воза то хай тянуть, Бого в поміч!
А що спільного між шкільною математикою та математичною олімпіадою? Олімпіада: - "сито" на якому можна визначити обдаровану дитину; - стимул для вчителя (багато вчителів не можуть розв’язувати олімпіадні задачі); - стимул для учня (реалізувати себе в цій області). Олімпади були і будуть не "для всіх" - тільки для обраних. Якщо проводити олімпіаду з програмування "по шкільній програмі" (як і з будь-якої іншої дисципліни), то це вже буде "контрольна робота", буде втачено той сенс, про який говорилось вище.
Читаю повідомлення форуму і зайвий раз впевнююся в тому, що зміст проблем інформатики сьогодні багато в чому залежить від того, що в одному шкільному предметі реалізовані два принципово різних його напрямки: алгоритмічний і технологічний. Причому, багато із тих, хто надає перевагу алгоритмічному, чомусь зневажають технологічний. І навпаки, ті, хто реалізує себе в технологічному, не полюбляють алгоритмізацію. В свою чергу "технологісти" теж спеціалізуються. Кого захоплює графіка, кого - Web-дизайн, а хтось без тями від офісних програм. Це все зрозуміло, але сперечатися про зміст олімпіад, виходячи із власних уподобань, не зовсім правильно. Є поняття доцільності і відповідності.
Що ми маємо сьогодні: - шкільний предмет інформатики, який на 70-90% містить матеріал технологічного плану, і лише 10-30% відведено під алгоритмізацію та програмування - Всеукраїнські предметні олімпіади з інформатики, які на всі 100% містять завдання на програмування.
Це може бути нормальним лише у тому випадку, якщо дотримуватися принципу: "між шкільною програмою і шкільними олімпіадами немає нічого спільного", кожний із цих процесів самостійний. Тоді для підготовки до олімпіад в школі слід передбачити спеціальні секції, курси за вибором тощо. І тоді вимагати від викладача цих курсів або керівника секції результатів на олімпіаді. А вимагати цього від учителя, який просто викладає шкільний курс інформатики, і судити по цьому про його професійність - зовсім не справедливо.
На відміну від тих, хто віддає перевагу програмуванню, є велика кількість вчителів інформатики, які віддають перевагу технологічному напрямку. Саме його реалізації вони придають багато сил. І не даремно. Знання комп'ютерних технологій сьогодні потрібно всім без виключення. Чого не можна сказати про програмування. Воно є долею вибраних: найрозумніших, найрозвиненіших. Так, для них слід організовувати спеціальні заняття і просувати їх уперед, але це не означає, що не потрібно працювати і з тими, хто уподобає технологічному напрямку. Тому стверджувати, що ВПО з інформатики повинна складатися виключно з задач на програмування, не правильно і є неповагою до тих вчителів і учнів, які серйозно займаються інформаційними технологіями.
Да и не позавидуешь учителю информатики, если надо и там и там быть на высоте. Будучи спецом только в одном направлении, можно найти работу по спокойнее учительской.
Я особисто ці всі змагання розумію так: Є правила проведення і умови проведення - виконуй їх і перемагай. Неподобається шукай інші змагання, де все Вас буде влаштовувати. Якщо МОН вирішило таким чином проводити олімпіаду із інформатики - то це їх справа і ми маємо під них підлаштовуватися. Є інші змагання (не з програмування) приймайте там участь. Ви гадаєте що всі 100% завдань олімпіад із інших предметів вивчаються у школі? І олімпіада як раз і так називається тому, що намагаються віднайти перспективну і обдаровану молодь в програмуванні.
зміст проблем інформатики сьогодні багато в чому залежить від того, що в одному шкільному предметі реалізовані два принципово різних його напрямки: алгоритмічний і технологічний.
Саме тому, я агітую за два предмети (як алгебра та геометрія) - інформатика та інформаційні технології. Якщо зробити так тоді олімпіада з інформатики - це олімпіада з програмування (що і є насправді)
Quote (salal)
Причому, багато із тих, хто надає перевагу алгоритмічному, чомусь зневажають технологічний. І навпаки, ті, хто реалізує себе в технологічному, не полюбляють алгоритмізацію
Хто на чому "зуби з’їв"
Quote (salal)
На відміну від тих, хто віддає перевагу програмуванню, є велика кількість вчителів інформатики, які віддають перевагу технологічному напрямку. Саме його реалізації вони придають багато сил. І не даремно.
У нашій області вже давно проводяться олімпіади з інформаційних технологій
Читаю повідомлення форуму і зайвий раз впевнююся в тому, що зміст проблем інформатики сьогодні багато в чому залежить від того, що в одному шкільному предметі реалізовані два принципово різних його напрямки: алгоритмічний і технологічний.
Це дійсно так!
Quote (salal)
Причому, багато із тих, хто надає перевагу алгоритмічному, чомусь зневажають технологічний. І навпаки, ті, хто реалізує себе в технологічному, не полюбляють алгоритмізацію.
Правильно 100% і це на форумі дуже помітно
Quote (gromko)
У нашій області вже давно проводяться олімпіади з інформаційних технологій
В нас тоже ніби проводяться, але ж вимагають з усіх все що є в списках проведення, а з під палки ніхто робити не хоче
Читаю повідомлення форуму і зайвий раз впевнююся в тому, що зміст проблем інформатики сьогодні багато в чому залежить від того, що в одному шкільному предметі реалізовані два принципово різних його напрямки: алгоритмічний і технологічний.
А що, програмування то не є технологія? Принципова різниця є між кнопконатисканням і знанням основ. А в мене, коли я мав щастя бути головою жюрі учителя року в Києві, члени цього ЖЮРІ ледь мене не побили, за те, що я дав задачу на Паскалі, яка полягає в аналізі тексту на послідовні повтори і кодування (ну як примітивний архіватор), казали: дуже складно... Студенти (майбутні вчителі) в мене цю задачу і подібні (10 років тому) розв"язували... Ну як коментувати? Геть зовсім просту дав на паскаль - навіть не бралися... Дав задачу на обчислення в Екселі (від НатВовк) - 10% дійшли до половини... А танці з презентаціями і флешем - це ми можемо... Якщо вчитель інформатики не вміє програмувати - не має права читати інформатику, бо не є фахівцем. Така моя думка... Але кому вона цікава?
Є інші змагання (не з програмування) приймайте там участь. Ви гадаєте що всі 100% завдань олімпіад із інших предметів вивчаються у школі?
+100%
Quote (oksanka120)
Я роблю на 3 роботах щоб дітей прокормити, одягнути, а вони мені будуь казати що мало працюєте, вникайте більше в програмування. Та щоб попахали як я, то б другої заспівали
Оце, можливо, і є найбільша проблема. Я працюю на одній роботі, приходжу туди 35 років поспіль о 7-30 ранку і додому йду після 21...і залишається купа не зробленого... А за одну роботу дають ОДНУ зарплату....і діти мої теж... їсти хотять (правда, зараз вже дорослі, легше). Заздрю, якщо Ви встигаєте все зробити на 3-х....
Quote (Вчитель)
Якщо вчитель інформатики не вміє програмувати - не має права читати інформатику, бо не є фахівцем
Якщо вчитель інформатики не вміє програмувати - не має права читати інформатику, бо не є фахівцем. Така моя думка... Але кому вона цікава?
Вміти програмувати, чи вміти навчити програмувати ? Ще раз хочу наголосити вчити потрібно мислити, а програмування це ще один інструмент що спонукає шевелитися сіру масу, навіть не програмування а алгоритмізація. Я знаю дуже багато прикладів коли з нуля і за пів року діти брали призи на україні, бо вони вміли не "програмувати" , а мислити і була математична база